jump to navigation

E-legitimation, Java och Windows Vista – Usel kombination januari 9, 2009

Posted by Peter Johansson in Blandat.
Tags: , , ,
trackback

I flera dagar har jag förgäves försökt att logga in med e-legitimation på Försäkringskassan utan att få det att fungera. Har provat allt, installerat Java på nytt, läst varenda rad på supporten, ögnat igenom forum, lagt till sajter som tillförlitliga platser i Internet Explorer 7, knappat in adresser till proxyservrar utan att riktigt veta vad jag sysslar med. Men icke. Där jag vill logga in finns bara ett rött kryss i ena hörnet.

Men till slut.

På ett avlägset forum i ett annat land skriver någon om en säkerhetsuppdatering i Vista som gör att det inte längre går att köra Java i Internet Explorer 7 om man är administratör på sin dator. Så, om man skapar ett nytt konto och loggar in som vanlig användare så fungerar det utan problem.

Trots min snart 20-åriga datorvana tar det 3 kvällar för mig att lösa det. Och det var av en slump. Med all rimlighet vara fler som har detta problem? Hur gör folk som inte råkar arbeta med datorer när det tar stopp och ingen hjälp finns att få? Det är vansinne att man måste skaffa sig kompetens i nivå med en IT-tekniker för att kunna logga in på Försäkringskassan och få ut pengar. Försäkringskassan FAQ hänvisar till exempel till sidan Hjälp för Java-teknik för att lösa problem. Hur begriplig är den sidan för en vanlig användare?

Ibland går IT-utvecklingen banne mig för snabbt. Ett sådant system med hela Sverige som målgrupp måste bara fungera. Punkt slut.

Kommentarer

1. Mattias Wirf - januari 9, 2009

Försäkringskassan är en användarfientlig sida överhuvudtaget. Det är såååå viktigt att allt blir rätt men sällan får man feedback på sidan om formulär fungerat eller ej, man kan inte se vissa självklara uppgifter, saker och ting buggar. Allt medans de skryter med hur fantastisk den är.

Jag sökte föräldrapenning här om dagen. Fick svar från scriptet att det var problem med mitt lösenord (inget mer än så). Jag klickade ok och dagarna hade dragits från mitt antal dagar.

2. Lul - oktober 8, 2009

hej,
jag kan inte hellre logga in i forsakringskassan med e-legitimation. Rutan for att logga in kommer upp. Efter att har skrivit in losernord, kommer jag inte in, istallet kommer jag till baka till hemsidan. Det har gatt 3 veckor nu sedan jag forsoka med problemet. Helpdesk pa FK pastar olika anledningar som inte stammer och foreslar att jag ta contact med bredbandsleverantor for att hjalp till med IP address. F…f .., jag fattar ingenting har. Om FK skapade en site for customers att logga in, det ar dem som bor har losningar till problemet hos kunder…inte andra foretag or organiastionsen. Jag ar sa forbannad over det hela. Jag vet inte nu hur jag ska gora. Jag har inte tid att ringa och later som en idiot till bredbandsleverantor att mitt problem ar att jag inte kan logga in i FK tjanster med e-leg.

Ar det ngn som hade samma problemet tidigare?

3. Martin - november 21, 2009

Tack!

4. lollo - juli 14, 2011

Jag kan inte heller logga in fick ettt mail från suporten med olika åtgärder men inget fungerar..
Provade även att skapa ett nytt konto i datorn men det funkar inte heller…
Jag får sitte i telefon kö imorn….

Bra sida fk har skapat den första som inte funkar för mig..trots alla mille de får av våra skatte pengar…


Sorry comments are closed for this entry

