jump to navigation

Varför använder så få RSS? december 18, 2008

Posted by Peter Johansson in Blandat, RSS.
Tags:
trackback

I början av året spådde jag att 2008 kommer vara det år då användningen av RSS slår igenom. (Kanske rent av får ett bra namn på köpet). Där hade jag fel.

Om det nu är så bra, varför används det av så få? Två gissningar:

1. Namnet
Inget vet riktigt vad det ska kallas. RSS-feed, RSS-flöde, webbflöde, webbfeed eller syndikeringskanaler. Förvirrande helt enkelt. Jag är själv hopplös okonsekvent.

2. Abstrakt digital hantering
Användning av RSS ligger på en betydligt mer abstrakt nivå än att till exempel använda en webbläsare. Det är inte helt lätt att förstå kopplingen mellan att hitta ett RSS-flöde och peta in den RSS-läsare. Det måste bli enklare (och kommer att bli enklare) att använda om fler ska göra det.

Kommentarer

1. Mattias Wirf - december 18, 2008

Hur vet du att det är få som använder det?

webbpedagogik - december 19, 2008

Det är bara en känsla jag har efter att ha frågat runt bland vänner, kollegor och andra jag möter via arbetet. Jag kan dock ha helt fel🙂


Sorry comments are closed for this entry

