jump to navigation

Webbtrender, personligt lärande och arbetsplatslärande oktober 28, 2008

Posted by Peter Johansson in Blandat.
trackback

En sommarledighet brukar vara självsanerande för mig när det gäller webbtrender. Det som jag talade mig varm om under våren glöms bort när hösten börjar. Så när jag kom tillbaka till arbetet i oktober månad funderade jag på det här. Webb 2.0 har för mig kommit att handla om två saker. Dels om olika webbaserade sociala nätverk och dels om verktyg för att hantera och processa information för att förhoppningsvis till slut lära mig något. Själva lärandet kan delas in i mitt personliga lärande och något som jag främst kännetecknar som arbetsplatslärande. Här är fyra exempel:

RSS-läsaren
Har inte ens sneglat på den under sommaren. RSS-läsaren är för mig helt kopplad till att jag sitter på kontor. Och ja, framför en dator kanske jag ska tillägga.

Diigo
Har jag använt till att filtrera den enorma uppsjö av information som man översköljs av som nybliven förälder. Men jag fortsätter sömnlöst att använda Diigo när jag börjar att arbeta.

(Har skrivit om Diigo tidigare här)

Bloggar
Förutom den som ni läser nu har jag två till; en privat blogg och en arbetsblogg. De två sistnämnda är bara för mig själv. Med andra ord bloggar jag som aldrig förr men jag gör det mer och mer för mig själv. Bloggarna blir någon slags blandad dagbok/avlastningsplats/att-göra-lista/länksamlingar och annat.

Wikis
Har jag hittills bara använt till projekt på arbetet. Ett försök till privat användning rann snabbt ut i sanden. (Som wikis kan göra).

