jump to navigation

Hur viktigt är sociala nätverk och ens digitala identitet? mars 18, 2008

Posted by Peter Johansson in Digital identitet, Sociala nätverk.
Tags: ,
trackback

Det jag själv funderar på just nu är hur stor vikt sociala nätverk och ens digitala identitet kommer att få den närmaste tiden när det kommer till att etablera kontakter, bygga nätverk och söka arbete. För några är det självklarhet men för väldigt många är det en värld som inte existerar. Jag brukar ställa frågan till lärare, vägledare och skolledare när jag är ute och pratar och får väldigt blandade svar. Vad tror ni? Hur viktig kommer er närvaro i sociala nätverk vara om låt säga 5 år?

Kommentarer

1. moland - maj 22, 2008

Jag tror att det har uppstått en kollektiv missuppfattning om sociala nätverk. I alla fall sättet som begreppet används. Sociala nätverk har alltid funnits och kommer alltid finnas, eftersom människor alltid har haft och kommer att sociala relationer till människor. Det stora skillnaden är de media som människor använder för att kommunicera med varandra har förändrats. För det andra så använder folk internet med eftertanke både när de framställer sig själva och när man tolkar andra människor. Ju mer vi blir ”lurade” av någons ”falska” presentation av sig själv. Desto mer misstänksamma blir vi.

Jag tror ändå att jag förstår vad du är ute efter med det här inlägget. Antagligen kommer tekniken hjälpa oss att matcha samman människor utifrån olika variabler. Men, som jag påpekade ovan, så är det ett ständigt spel om förtroende.

2. moland - maj 22, 2008

Jag glömde nämna att jag brukar diskutera närliggande teman på min blogg.

3. webbpedagogik - maj 23, 2008

Tack för kommentaren! Du har helt rätt! Jag kanske borde varit tydligare och skrivit sociala nätverks sajter istället. Det jag hade i åtanke är karriärsinriktade sociala nätverk sajter som till exempel LinkedIn i kombination med en e-portfolio eller liknande. Där det aktiva nätverkandet för nya kontakter är lika viktigt att vårda nätverket. Så min fråga är mer hur viktig kommer min digitala närvaro att där, kommer jag att missa arbetstillfällen om jag inte finns representerad digitalt?

(tack för länken till bloggen)


Sorry comments are closed for this entry

