jump to navigation

Google = vitt bröd för hjärnan? januari 21, 2008

Posted by Peter Johansson in google, Integritet, Kunskap, Sökmotor.
Tags: , , ,
trackback

När jag var i London förra veckan läste jag en artikel i The Times där en professor hävdar att Internet föder upp en generation som överlever på en diet av bristfällig information direkt plockat från de första träffarna på Google. Liknelsen med vitt bröd kommer från att Google proppar hjärnan full med onyttigt skräp ungefär som vitt bröd gör. Professorns egna studerande får inte överhuvudtaget använda Google eller Wikipedia under det första året. I artikel nämns inte så förvånande också Andrew Keens The Cult of the Amateur.

Läste också precis att Google nu har 65% av sökmotormarknaden (har även sett siffran 80% så ta det liten nypa salt). Men utifrån det faktum att jag och de flesta jag arbetar med uteslutande använder Google många gånger under dagen så lutar jag mer åt den senare siffran. Men hur många vet egentligen om hur Google kommer upp med resultatet du får?

Några Google-relaterade länkar:

Kommentarer

1. Johan kohlin - januari 22, 2008

Det var en mycket fyndig formulering, den lånar jag. Jag skulle dock vilja bredda det hela och säga att Internet är vitt bröd för hjärnan. Överlag är det mesta, eller snarare det som flest människor spenderar mest tid på, på Internet snabba kalorier.
Problemet ligger knappast på Internet elller enskilda webbplatser i synnerhet utan på hur vi fostrar våra barn i informationshantering.
Skolan har en enormt viktig roll i att lära barn och ungdomar att förhålla sig till lätt-fakta och kunna granska och verifiera information.
Min egen generation och förmodligen hela Lpo94-generationen har inte fått dessa färdigheter från grundskolan.
Att förbjuda Wikipedia är hårresande, det tyder antingen på att man är lat, eller inkompetent. Så länge som man lär sina studenter/elever att ha ett skeptiskt förhållningssätt till information är inte Wikipedia ett problem, snarare tvärtom. Har ni någonsin sett en diskussion kring ett ämne på ne.se?
p.s. Peter, kan du kolla länkningen på de relaterade länkarna, jag tror alla utom den första leder till min blogg. d.s.

2. webbpedagogik - januari 22, 2008

Det är en fyndig formulering. Synd bara att det inte är jag som har kommit på den.


Sorry comments are closed for this entry

