jump to navigation

När Internet inte fungerar börjar man fundera januari 18, 2008

Posted by Peter Johansson in Blandat.
Tags: ,
trackback

Min första arbetsvecka på det nya året inleddes med att uppkopplingen till Internet var helt nere. På tisdag eftermiddag skulle jag till London för att besöka BETT och hade en hel del att planera och skriva ut. Insåg att jag numera tar förgivet att uppkopplingen till Internet och all annan teknik runt om mig alltid ska fungera. Det är först som det inte gör det som man inser sin egen naivitet. Och kanske blir man lite extra medveten om det just när alla bokningar och bekräftelser till flyg och hotell ligger kvar i min inbox.

Gjorde en liten sammanställning:

Min uppkoppling till Internet

  • På arbetet har jag bredband och naturligtvis en skrivare.
  • Hemma har jag modem (bredband på gång) men ingen skrivare.
  • Jag kan även koppla upp mig via min mobil men går väldigt långsamt.

Min allt mer begränsade förmåga att minnas

  • Jag kunde inte för mitt liv komma ihåg vad hotellet hette. Eller var det låg.
  • Jag visste inte när varken flygbussen eller planet gick
  • Men jag visste var konferensen var, hur jag hittade dit och vem jag är för det hade jag fått på posten några veckor innan jul.


Information som bara finns på min lokala dator eller på Internet

  • Jag behövde slutföra ett arbete genom att använda FTP. Det skulle jag kunna göra hemifrån men de nödvändiga inställningarna finns i mitt FTP-program i min dator på arbetet. Så det gick inte.
  • Firefox sparar automatiskt lösenord till de tiotal sajter och verktyg jag använder dagligen så de minns jag inte heller.

Saker man först skulle rädda om det skulle börja brinna (men som numera ligger utspritt på DVD-skivor, externa hårddiskar och lokalt i datorn)

  • Min musiksamling, texter, 3 års fotografering, sparade mail och andra numera digitala minnen.

Antal nummer på som finns på min mobil som jag inte kan: 23

Så, det virtuella samhället, mängden digital kunskap och all den information Internet tillhandahåller i all ära men hädanefter ska jag nog börja framkalla bilder och samla ihop mina kära ettor och nollor i form av musik och minnen på ett mer analogt sätt.

Är det någon som känner igen sig?

Kommentarer

1. Johan - januari 18, 2008

Känner igen sig? Absolut.

Jag har sedan länge använt min smartphone som en spindel i nätet, och med Internetuppkoppling där, så når jag allt jag behöver, så länge jag har tillgång till de servrar, mailboxar och Internetsidor där informationen finns.

Problemet är som du säger, att när Internet INTE funkar, då står man där. Å andra sidan behöver jag aldrig ha med mig några papper, biljetter eller annat skröfs längre – bokningsnummer etc finns i min mobil. Med tanke på hur värdelös jag är på att hålla ordning på papper, så ser jag ändå det papperslösa samhället som ett steg i rätt riktning. De gånger Internet inte fungerar blir jag förbannad, men jag tycker nog ändå fördelarna väger upp.

Däremot har jag precis som du otaliga ”digitala minnen” liggande på olika ställen. Mest akut nu är 5 års fotograferande som finns på min bärbara dator och som inte är säkerhetskopierade, eftersom datorn vägrar att skriva till DVD-brännaren.

NU fick jag panik.

2. webbpedagogik - januari 18, 2008

Tack för kommentaren! Tänk om man tappar bort mobilen i samma veva som Internet lägger av. Då är det kris på riktigt :- )


Sorry comments are closed for this entry

