jump to navigation

Ny teknik skapar begreppsförvirring december 18, 2007

Posted by Peter Johansson in Blandat.
trackback

@ = kanelbulle eller snabel-a? Två fina ord för vars födelse jag skulle vilja bevittnat. Jag sade själv snabel-a ett tag där på 90-talet innan @ (åtminstone för mig) blev synonymt med at. Förvirringen fortsätter naturligtvis in i webb 2.0 världen när ny teknik börjar att användas. Vi kan ta RSS som exempel. Jag säger själv webbflöde när jag pratar om RSS. Tar man en snabb titt på de största nyhetssajterna så ser man att där används flera uttryck som webbfeed, syndikeringskanaler och RSS-flöde för att förklara samma sak.

Ett annat intressant exempel är hur jag kommer på mig själv att använda begrepp som kanske inte är så vedertagna för människor som inte är insnöade i IT-branschen. Under en föreläsning förra veckan så insåg jag att ungefär 80% av lärarna som befanns sig i rummet hade hört talas om Facebook, 60% visste vad Youtube var men bara 10% hade hört talas om webb 2.0.

