jump to navigation

Workshop i Laxå och Hallsberg december 10, 2007

Posted by Peter Johansson in Bloggar, Wikis, Workshop.
Tags: , ,
trackback

Just nu befinner jag mig hos vuxenutbildningen i Laxå och kör en workshop i Webb 2.0 och lärande tillsammans med min goda vän och kollega Pelle. Det är två halvdagar idag och en halvdag imorgon fast då i Hallsberg. Halvdagarna börjar med en föreläsning som jag brist på annat fortfarande lite ironiskt kallar ”Brave new world 2.0”. Det blev runt en timmes diskussion runt begrepp som digital kompetens, samhällsutveckling, källkritik, demokrati och mycket annat som kan komma att påverka lärandet. Efter ett par exempel av webb 2.0 relaterade verktyg som kan användas för att stödja lärandet så var det dags för workshop.

Workshop med wikis och bloggar
Vi har funderat lite på hur man på bästa sätt skapar förutsättningar till en bra workshop för att testa verktyg som bloggar, wikis och till exempel Youtube. Framförallt för att det är inga verktyg som (åtminstone inte för mig) är så direkta. Med det menar jag att för att man t.ex ska få en känsla för vad det innebär att blogga så tar det kanske några veckor. Även om det rent tekniskt är lätt att skriva inlägg så kan det vara svårare att förstå värdet av att själv blogga. Det är likadant med en wiki. Efter en hel del funderande valde vi dock att ge dom några uppgifter som de gruppvis använder en wiki för att diskutera och besvara. Nästa steg var att arbeta individuellt och skapa en egen blogg. (Vi använde Blogger då). När alla hade publicerat sitt första blogginlägg avrundades halvdagarna med att visa hur relativt lätt det är att addera video och presentationer i bloggen och göra den multimedial. Därefter lite mer spånande runt hur det kan användas i undervisningen och sedan tog tiden slut. 3 timmar går ibland väldigt snabbt!

Kommentarer

1. Sabina - december 11, 2007

Tack för kommentaren! Måste säga att jag är glad över att jag snubblade fram till den här sidan. Upplever den intressant eftersom den väcker många tankar samt presenterar idéer rörande teknikstöd. Tack för att ni berikar min vardag.


Sorry comments are closed for this entry

