jump to navigation

Wiki i undervisningen december 3, 2007

Posted by Peter Johansson in Verktyg, Web 2.0, Wikis.
Tags:
trackback

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev ett inlägg i bloggen. Har varit en del på resande fot och skriver då istället ner mina funderingar i ett Word-dokument vars innehåll som så småningom hittar sin väg ut i bloggen. Just nu funderar jag runt användningen av wiki i undervisningen. Hur mycket används det i egentligen? Och om det används, vilket av alla wiki-verktyg används då? Det känns nämligen som att jag har missat ett fantatiskt wiki-verktyg för det borde helt enkelt finnas något som är lite enklare och lite snyggare än de som jag har använt hittills. Och givetvis helt gratis.

Det här är wikis-verktygen jag har testat:

Mediawiki
Det är samma wiki-verktyg som Wikipedia bygger på. Stabil open source wiki men som kan upplevas som krånglig för de som är nybörjare. Gillar bara text och bilder.

Wikispaces
Har bara testat den här wikin för egen del. Fungerat bra och har smarta funktioner för att föra in webb 2.0-funktioner som videos, dokument, rss och annat spännande.

PBwiki
Trevlig och lättanvänd (och luftig) wiki. Vet dock inte om den fungera på svenska än vilket är en fördel i många fall. Rekommendera.

Sedan testade jag precis två relativt nya (åtminstone för mig) wikis. Den ena är Wetpaint som är bra verktyg med många funktioner men lätt rörig och full med reklam. Den andra som jag testade heter Wik.is som jag dock inte riktigt fastnade för trots att det finns bra funktioner som att det går att ladda upp filer som PDF-dokument eller PowerPoint-presentationer.

Men frågan är om jag har missat något?

Kommentarer

1. Wikis i undervisningen 2 « Webbpedagogik - december 13, 2007

[…] Wiki i undervisningen, Wikis. Tags: Wiki trackback Wiki-verktyget Wetpaint har jag nämnt i ett tidigare inlägg. Då skrev jag att den innehåller en del bra funktioner men är rörig tack bland annat för att […]


Sorry comments are closed for this entry

