jump to navigation

Kritik mot webb 2.0 november 1, 2007

Posted by Peter Johansson in Böcker, Web 2.0, Youtube.
Tags: , , ,
trackback

CoverAndrew Keen har skrivit boken, The cult of the Amatuer: How Today´s Internet Is Killing Our Culture som enligt honom själv är en av de få kritiska rösterna mot utvecklingen på Internat som så ofta kallas webb 2.0. Bokens huvudtes är att innehållet på webben idag genomsyras av användargenererat innehåll skapat av amatörer som dränker traditionella produktionsbolag, journalister och experten. Enkelt uttryck så hotas hela vårt kulturarv av att det numera är enkelt att ladda upp eget innehåll på webben.

Där jag hade förväntat mig en fördjupad och intressant diskussion gör Keen det väldigt lätt för sig. Allt är helt enkelt dåligt. Det finns inget bra med bloggar, wikis, Youtube eller Google. Det svartmålas så konsekvent att man först tar det med humor men efter ett tag blir det bara tröttsamt. Att skylla Youtube för att det går dåligt för Hollywood känns till exempel väldigt långsökt. Illegal fildelning är ett problem men det är knappast på Youtube det sker. Att glada amatörer som filmar sina husdjur och lägger upp det på Youtube ska vara anledningen till att vi besöker biograferna känns också minst sagt långsökt. När det kommer till skivindustrin så är det väldigt synd om de stora skivbolagsjättarna som inte har velat eller kunnat anpassa sig till utvecklingen. Eftersom jag själv är delaktig i en studio och ett skivbolag så så har tekniken tvärtom möjliggjort att kan sälja vår egen musik. Med sociala nätverk och möjligheter till nedladdning för att kunna sprida och sälja mp3:or till hela världen, något som vore praktiskt omöjligt bara för några år sedan.

Andrew Keen kommer själv från Silicon Valley vilket han själv tycker berättigar kritiken. Han har själv varit med och vet vad han pratar om. I boken droppas det också ofta namn på vad han tycker är finkultur, klassiska verk eller kultförklarade artister som Bob Dylan och frågar retoriskt; skulle denna kultur finnas idag alla hade suttit och laddat ner musik. Jag är ingen Dylan-expert på något sätt men en gissning är att om han hade haft tillgång till dagens teknik på 60-talet så hade han nog struntat i skivbolag och lagt ut sin egen musik på webben själv. Som till exempel Radiohead gjorde för några veckor sedan.

Slutligen. Känslan jag får när jag läser boken är att allt ingår i en plan. Arr skriva en bok som ger rejäla kängor till all webb 2.0 och sedan marknadsföra sig hämningslöst, ironiskt nog via sin egen blogg.

Andrew Keens blogg
Världsarkivet där alla vill vara (Artikel om bland annat Youtube i SVD av Pelle Snickars)

Publicerat av Peter