jump to navigation

Står tiden still i Second Life? juli 12, 2007

Posted by Peter Johansson in Virtuella världar.
trackback

Mitt förra blogginlägg handlade bitivs om tid. För att fortsätta på samma ämne i den virtuella världen där vi alla tassar omkring i dunkla världar när vi tröttnar på den riktiga världen. Eller? Men så kommer det att bli. För enligt ett pressmeddelande från Gartner säger de att 80% av de aktiva internetanvändarna kommer 2011 att ha en avatar, alltså ett andra liv i en virtuell värld som till exempel Second Life. Det är smått fantastiska siffror. 80%! Man blir genast lite nyfiken på vad som får stryka på foten då? De flesta jag känner är redan idag väldigt upptagna och med dom siffrorna kommer 4 av mina 5 vänner sitta och leka med ett virtuellt dockskåp. Tv-tittande sjunker stadigt så det måste vara en post att ta tid ifrån.  Matlagning? Umgänge med vänner, eller träffar man dom i Second Life? Det är så vitt jag förstår inte helt enkelt att hålla liv i en avatar. Det tar nog en del tid helt enkelt. Kan riktigt se mig själv om fem år med en rik och go avatar medans jag, alltså mitt fysiska jag sitter med skit upp till hakan i mitt ostädade hem med disken och räkningarna på hög.

Det kanske är en överdrift. Men än så länge håller jag med George Siemens, så länge det inte finns något i den världen som jag inte kan skaffa i den riktigt världen så får det vara. Tiden räcker inte till.

Fast åt andra sidan kanske det inte är för sent att bli rockstjärna?

